tisdag 12 juni 2012

"det dem är avlade till.."

Rubriken förföljer mig, just nu är den sån står debatt överallt på hästsidor där man kan läsa "det dem är avlade till.."

ex. en bild på en fjording/nordsvensk (i grunden körhäst) som hoppar, där folk kritiserar att varför hoppa på en sån ras som är avlade till körning, sen drar personen upp att i landningen dubbleras vikten och eftersom detta är två raser av den tunga sorten så är det inget bra för dem raserna att hoppa, dom är inte byggda för det inte avlade till det...

Sånt kan göra mig lite irriterad faktiskt.

Jag har en nordsvensk brukshäst 153 cm & väger ca 500kg, absolut, hon är avlad till körning, MEN ska jag då bara ha henne i en hage när hon är bakskygg/ej inkörd? varför inte låta det ta den tid det tar och rida henne sålänge, just nu hoppar jag inte längre (då hon blivit skrämd) men vi kör dressyr.. hon är ju inte avlad till dressyr, är det fel då?

Det finns ju halvblod på 180cm som väger 700-800 kg & dom är inte feta? dom belastas väl tusen gånger mera än var ett "litet" kallblod gör?

Sedan handlar det om att man ska vara medveten om vad man har!
Du kan ju troligen inte kräva ett kallblod/fjording hoppa 160 banor.
MEN klart som tusan du kan ta lite skutt då & då sålänge du märker att hästen tycker det är kul, sålänge du märker att hästen klarar av det.

Det finns ju såna halvblod som är avlade till hoppning men kanske inte alls ändå lämpar sig till det utan bättre på dressyren.

Sen absolut finns det ju hästar (halvblod) avlade till hoppning, men topp stam och det är klart som tusan att dom ska komma till en hoppintresserad.

Men jag tycker att folk tänker lite för mycket på aveln, kolla på hästen, lyssna på hästen, vad föredrar NI skit i att det är ett kallblod du har, tycker hästen & du det är kul med hoppning, träna hoppning, gör det inte för ofta, men det gäller ju allt, träna upp den ordentligt.





Nu eftersom detta är en "hundblogg" så är det väl dags att göra en jämförelse med hundar...
Hur många är det inte egentligen som har golden retriever, tollare, labrador osv. hemma som faktiskt inte jagar med dom?
Eftersom jag har faraohund, dom är avlade till hetsjakt i grunden, det är förbjudet i sverige ska då raserna som i grunden är avlade till hetsjakt vara förbjudna i sverige pga att dem ej kan användas till det dem är avlade till?
Isf finns det väl egentligen ingen hund som passar någon som bara vill ha "sällskapshund", eftersom alla hundar även "sällskapshundarna" ex. pappilon, chihuahua, lhaso apso osv. hade ett grundsyfte från början och inte bara som familjehund. Oftast är dom avlade i grundsyfte till vakt, sällskap, värmare eller så.

Men dem är inte avlade till en hund som är hemma hela dagarna, dom får gå lite promenader..



Så nu har jag tömt huvudet lite, jag har forfarande lite åsikter om "kamphundar" men det låter jag vila lite, tills det passar bra, nu ska jag låta detta smälta lite. Jag hoppas jag inte sårar någon genom att skriva detta, men jag blir bara irriterad när folk ska gå på utan att ha fakta bakom eller ens tänka innan dom skriver..

Ha det bra! :)

5 kommentarer:

  1. Bra skrivet Mathilda, jag håller absolut med dig :)

    SvaraRadera
  2. Anna (dunfjun@hotmail.com)12 juni 2012 kl. 13:40

    Jag instämmer med dig. Har "hängt" i hästvärlden ett antal år, hänger mig nu åt hundarna till 100%, men visst är det två riktigt knepiga "världar" - om än underbara. Människor har så väldigt mycket åsikter som ska luftas hit och luftas dit. Komplext är det och ibland undrar man över vissa ... Men det är för djuren våra hjärtan slår - om så 500 och 900 kilogram eller mellan 10 och 70 kilogram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det är verkligen knepigt folk, och det är synd med tanke på att alla brinner ju för samma sak, men ändå ska det bli massa påhopp, avundsjuka osv. :)
      Absolut!
      tjock eller smal, långbent eller kortbent, lurvig eller korthårig, :)

      Radera
  3. Håller med dig på alla punkter. Varför ska man inte bara få göra saker som hästen tycker är roligt. Skaffar du dig en häst som Embla då har du antagligen inte mål att hoppa 160 heller ;) Utan man gör det på en rolig nivå. Samma med hundar vill du nå elitnivå så skaffar du dig en speciell ras och inte en faraohund ;) Men så mycket roligare det är när man lyckas med en "hopplös" ras i det sammanhang de inte ska användas i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut!
      Skulle mitt mål vara att tävla Grandprix eller 1,60 hade jag självklart inte haft kvar Embla.. Eller som sagt hade jag ambitionen att tävla agilitySm eller få en elithund i lydnad/bruks, då hade jag haft en schäfer, eller bordercollie eller liknande, ;) inte en gårdshund & en envis jäädra faris! :)
      Precis! Så är det! :)

      Radera