onsdag 27 juni 2012

Stryphalsband


Nu tänkte jag skriva lite tankar om Stryphalsband.

Jag kan ju börja skriva det att JA, jag använder stryphalsband på mina hundar IBLAND.
Anledningen kan var olika, ex. när vi skulle till Norrköpings Horseshow, det är mycket hundar, mycket människor massor att äta. Då väljer jag att ta på stryp på båda hundarna, kedja på Zacky & retrieverkoppel på Inka. Likaväl om vi ska iväg & träna lydnad ex. då väljer jag gärna kedjan spec. på Zacky. Nu har det visserligen visat sig att Zacky har blivit nickelallergiker, så vi får kämpa med "vanligt" halsband.

Men det som fick mig att vilja skriva det här inlägget är för att häromdagen såg jag en hundvalp, ras spelar ingen roll, vem spelar ingen roll, men en valp (!) med stryphalsband? Hur tänkte man? Troligen drar hunden, och den drar mindre med strypet, men då känner man, lilla du vad ska du ha sen när hunden blir stor & drar ÄNNU mera? För då är hunden "immun" mot strypet. 
Här kan man dra samma parallel som med skarpa bett på hästar, stoppar du in ett skarpt bett vid inridning vad ska du ta till sen? Börja lågt & jobba dig uppåt OM du behöver det.

Det finns hundar/hästar som inte behöver jobba sig uppåt med dem skarpare metoderna men samtidigt finns det det..
Varför inte lösa dragproblemet ist?

Samma sak känner jag med Halti?


Bild lånad från google

Många köper en Halti (se bild) & använder, sedan får man höra "den funkar inte längre".
nej självklart, hundar är inte dumma dom lär sig hur dom ska undvika saker?
Absolut köp en halti men JOBBA bort det..
Ex, han drar mot svarta hundar, ha på den där innan hunden drar iväg tar du kontrollen drar i kopplet (hundens huvud "dras snett") och hunden vänder upp mot dig, JOBBA MED HJÄLPMEDLENA!

Jag tror att det är det enda som funkar, köp saker du som ska HJÄLPA dig att få hunden att dra mindre, men jobbar du inte med problemet kommer hunden lista ut hur man skapar större problem med "antidragselen" eller haltin osv.. (:

Så känner jag, skulle kunna skriva mycket mera om detta, men känner att det bara kan spåra ut.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar